Van de hemel in de hel

Karin|Perfecte buren|20/05/2020


‘Claes heeft met Van de hemel in de hel weer een delicieus verhaal neergezet. Geen actie, geen nagelbijtende spanning, maar een ingenieuze puzzel die – hoe ingewikkeld het ook is – door Berg wordt opgelost. Ik kijk al uit naar een volgende Berg. Van de hemel in de hel is zijn 5 sterren meer dan waard!'


Genre: misdaad

Uitgever: Houtekiet

ISBN: 9789089248107

Uitvoering: paperback

Aantal pagina’s: 416

Uitgave: maart 2020



Met dank aan Uitgeverij Houtekiet voor dit recensie-exemplaar.

We verlaten Leuven voor even, want Jo Claes neemt ons mee op een korte trip naar Italië. Hoofdinspecteur Thomas Berg heeft een groepsreis cadeau gekregen naar Verona. Nu is een groepsreis niet echt zijn ding, maar een gegeven paard mag je niet in de bek kijken. Al vrij snel wordt duidelijk dat de gids van de groep niet echt zijn beste vriendin zal worden, dus besluit Berg dat hij beter zelf op pad kan gaan. Als hij op een avond op een terrasje koffie wil bestellen, ziet hij twee dames op hem afkomen. Hij herkent hen als de twee ‘single’ dames van zijn groep, Karin en Emmeline. Ook zij komen – net als Berg – uit Leuven. Emmeline lijkt wat afwezig, maar al snel wordt duidelijk dat zij sinds enkele dagen haar man niet kan bereiken.

Ondertussen wordt in Leuven het lijk van een man gevonden die op gruwelijke wijze om het leven is gekomen. Terug in België gaat Berg van het vliegveld rechtstreeks naar de plaats delict. Zou er een verband zijn met de verdwijning van Emmeliens man en de dode? Berg staat voor een gecompliceerd onderzoek waar hij kop noch staart aan krijgt.

Wie Jo Claes volgt weet dat de man een diepe interesse heeft in mythologie, hagiografie (biografie van een heilige) en iconografie (studie van het historische portret). Hij etaleert dit in zijn verhalen en dat is ook nu niet anders. De info zit mooi verweven in het verhaal en op die manier deelt hij zijn kennis zonder dat het betweterig overkomt. Met deze weetjes werkt de auteur meestal naar de plot toe. Elk detail, elke zin is van belang in zijn boeken en dat begint bij de cover. Ook deze keer geeft die exact weer wat er zich afspeelt in het verhaal. In Van de hemel in de hel neemt Claes je mee naar Verona en Padua en krijg je de meest bijzondere bezienswaardigheden voorgeschoteld. Met passie vertelt Claes – door de ogen van Berg – over de fresco’s van Giotto, Dante’s Divina Commedia, Shakespeare’s poëzie en niet te vergeten ‘Shakespeare in love’, een romantische dramafilm die een belangrijke rol speelt.

Zoals altijd schrijft Jo Claes zeer onderhoudend. Zijn personages zijn zo uitgewerkt dat je je kunt inleven. Dit zorgt ervoor dat het verhaal blijft boeien. Bovendien schrijft Claes erg beeldend. Je volgt het onderzoek mee vanuit je leesplek, want als lezer moet je totaal geen moeite doen om alles als in een film voor je te zien. Berg – maar ook de andere personages – zijn heel menselijk neergezet en dit zorgt ervoor dat je zaken herkent en het geheel erg natuurlijk overkomt.

Ondertussen kent de ‘Thomas Berg’-lezer de nukken en deugden van deze Leuvense inspecteur. Hoe hij zich kan vastbijten in een zaak en dit ook van zijn inspecteurs eist, maar ook zijn liefde voor opera, wijn en orchideeën. Het feit dat hij zijn eigen potje kookt en het in de liefde maar niet wil lukken is een terugkerend fenomeen dat Berg maakt wie hij is en hem geliefd maakt bij ondergetekende.

Claes heeft met Van de hemel in de hel weer een delicieus verhaal neergezet. Geen actie, geen nagelbijtende spanning, maar een ingenieuze puzzel die – hoe ingewikkeld het ook is – door Berg wordt opgelost. Ik kijk al uit naar een volgende Berg. Van de hemel in de hel is zijn 5 sterren meer dan waard!

Karin Perfecte Buren



Joop Hazenbroek|Trillzone.nl|27/04/2020


3,5 sterren


Over Jo Claes

Dat Jo Claes niet meer is weg te denken uit de Belgische misdaadliteratuur is voor de bescheiden Leuvenaar geen zekerheid. In een interview zegt hij hier zelf over dat hij in de bibliotheken tussen Ernst en Paul Claes staat en zij toch een aanzienlijk grotere bijdrage hebben geleverd aan de Belgische literatuur dan hijzelf.

Dit geeft echter alleen maar aan dat Jo Claes, naast bescheiden, ook een sympathiek mens is. In de verschillende gesprekken die er met hem te vinden zijn, is hij altijd wat terughoudend in te veel zijn eigen loftrompet te spelen. Maar als inmiddels het veertiende deel is verschenen van een, nog steeds, succesvolle reeks, dan heeft Jo Claes alle reden om trots te zijn op zijn werk.

Overigens zijn de lezers van zijn boeken al langer overtuigd van het werk van Jo Claes. Hij is inmiddels al meerder keren genomineerd voor Publieksprijzen, waaronder de Hercule Poirot Publieksprijs, die hij in 2014 won voor De mythe van Methusalem en ook was hij de winnaar van de Gouden Strop in 2015 met zijn boek Het gewicht van de haat.

Over 'Van de hemel in de hel'

Dit jaar is Van de hemel in de hel het veertiende boek van Jo Claes met zijn hoofdpersonage inspecteur Thomas Berg verschenen. Het komt regelmatig voor dat bij zo’n lang lopende reeks de sleet er toch een beetje insluipt. Maar in dit geval is daar zeker nog geen sprake van. Claes weet zijn personages nog steeds zo interessant te houden, dat de rek er nog lang niet uit is.

Hoofdinspecteur Thomas Berg heeft een groepsreis naar Verona cadeau gekregen. Daar leert hij twee vrouwen kennen van wie de ene al dagenlang haar echtgenoot telefonisch probeert te bereiken. Berg biedt aan om te helpen en neemt contact op met zijn team om uit te zoeken of de man als vermist is opgegeven.

Ondertussen wordt in een containerpark in Leuven een gruwelijk verminkt lijk gevonden. Door de zware verminking is de politie eerst niet in staat om het lijk te identificeren. Zodra dit via DNA-onderzoek is gebeurd, blijkt het slachtoffer de reputatie te hebben van een onverbeterlijke vrouwenversierder.

Terug in Leuven wordt Berg geconfronteerd met een van de moeilijkste zaken uit zijn loopbaan. Welk spoor hij en zijn team ook volgen, telkens draait het weer op niets uit. Totdat ze ontdekken welke reden er zit achter de gruwelijke verminking zit. De waarheid is echter zo verbijsterend dat niemand de hoofdinspecteur eerst wil geloven.

Over Thomas Berg

Het begin van dit verhaal speelt zich af in Verona, waar Berg op vakantie is. In dit gedeelte van het boek komt direct het karakter van Thomas Berg goed tot zijn recht. Hij geniet met volle teugen van de rijkdom die deze Italiaanse stad hem te bieden heeft. Jo Claes heeft zijn hoofdpersonage begenadigd met een voorliefde voor kunst en cultuur en dat draagt hij in alles uit.

Dat Claes de keuze heeft gemaakt om Berg op deze manier te karakteriseren, heeft waarschijnlijk te maken met de schrijfopdrachten die Claes had voordat hij zich ging toeleggen tot het schrijven van de Claes reeks. Hij schreef tot 2008 voor het Belgische Davidsfonds, een fonds wat voor ogen heeft om het cultureel erfgoed van Vlaanderen en Brussel te omarmen. Het Davidsfonds heeft ook een uitgeverij en Jo Claes heeft verschillende boeken in co-auteurschap voor dit fonds geschreven, over onder andere De Romeinse sagen, kunst en het Christendom.

Wat opvalt naarmate de kennismaking met Thomas Berg verder gaat is dat hij wel enige gelijkenis heeft met inspecteur Morse van Colin Dexter. Overigens probeert Claes zich daarvan te distantiëren, maar ontkent de vergelijking niet helemaal. Ook zijn andere personages die Berg in zijn team heeft zijn goed neergezet. Zij zijn de nukken van hun chef gewend en kunnen daar netjes op inspelen waardoor grote conflicten buiten schot blijven. Dat geldt echter niet voor de chef van Berg, die zijn hoofdinspecteur slecht kan pruimen. De verhoudingen in het boek worden nooit spectaculair op de spits gedreven maar zijn wel van belang in het verhaal.

Jo Claes is een goed verhalenverteller en heeft een uitermate goede kennis van zaken waardoor het boek gewoon lekker weg leest. Het is zeker te merken dat de schrijver in het verleden les heeft gegeven in Engels en Nederlands. Het plot van het verhaal is tot zekere hoogte wel wat ver gezocht, maar Claes weet de spanning wel in het verhaal te houden om ervoor te zorgen dat tot ver in het boek wie nu eigenlijk verantwoordelijk is voor het dumpen van het lijk en voor de misdaad die op hem is begaan. Claes refereert in zijn boek aan een aantal boeken. Deze zijn netjes in het nawoord besproken en ook culturele beschrijvingen in Leuven en Verona worden behandeld in dit nawoord.

Op de cover van het boek staan beelden van drie naakte vrouwen, die recht naar de hemel kijken en ook een onderdeel vormen in het verhaal. Deze beelden zijn een onderdeel van de beeldengroep Staring at leaves van Patrick Storms en is een passende vormgeving voor dit boek.

Jo Claes heeft met Van de hemel in de hel een passend vervolg op zijn reeks geschreven en er zit nog geen enkele metaalmoeheid in de karakters en verhalen waarop de schrijver ons regelmatig trakteert. Zijn bescheidenheid siert Jo Claes maar hij hoeft zich zeker niet te schamen met wat hij heeft gepresteerd. Kom maar op met deel 15! Voor de covers van de boeken met Thomas Berg in de hoofdrol gebruikt Jo Claes een foto van zijn dochter met een kunstobject uit Leuven. Voor zijn romans en YA–boeken maakt hij gebruik van Grafisch ontwerpbureau Will Immink design. Zo ook in dit geval, Het is niet een cover die mij erg aanspreekt, maar ik was erg benieuwd naar een roman van zijn hand. Ik ken alleen de serie met Thomas Berg, die ik erg graag lees. Ben dan ook erg benieuwd wat deze roman mij gaat brengen.



De Boekenkast|De Boekenkast|26/03/2020


Bij uitgeverij Houtekiet is er met ‘Van de hemel in de hel’ het nieuwste boek van de Leuvense auteur Jo Claes verschenen. U kunt dit boek met gratis verzendingskosten bestellen via de website van uitgeverij Houtekiet:

Het verhaal

De Leuvense hoofdinspecteur Thomas Berg heeft van zijn bovenbuurvrouw een groepsreis naar het Italiaanse Verona cadeau gekregen. In Verona leert hij Karin en Emmeline, twee vrouwen die ook in Leuven wonen, kennen. Emmeline belt al enkele dagen naar haar man Dirk, maar die neemt nooit op. De vrouw is zeer ongerust en Thomas Berg belooft haar te helpen en contacteert zijn team om uit te zoeken of Dirk Wouters als vermist is opgegeven.

Enkele dagen later wordt er in het containerpark in Wilsele een afschuwelijk verminkt lijk gevonden. Het lichaam lag in de container van het grof vuil en is door de pers vermorzeld. De politiearts zoekt uit wie het slachtoffer is en zodra dat via DNA-onderzoek is gebeurd, blijkt dat het slachtoffer de reputatie had een onverbeterlijke vrouwenversierder te zijn.

Deze zaak zorgt voor heel wat speurwerk voor hoofdinspecteur Berg, hij en zijn team doen er werkelijk alles aan om de moordenaar te vinden. Welk spoor hij ook volgt, het draait telkens op niets uit. Tot hij uiteindelijk ontdekt welke reden er achter de moord en de gruwelijke verminking zit. De waarheid is zo verrassend dat niemand hem eerst wil geloven…

Jo Claes is één van de beste misdaadauteurs in Vlaanderen en dat bewijst hij opnieuw met dit boek

‘Van de hemel in de hel’ is een fantastische misdaadroman van de Leuvense auteur Jo Claes. Het is intussen zijn veertiende boek rond hoofdinspecteur Thomas Berg. Het verhaal, dat zich afspeelt in Verona en in de straten van Leuven, is goed opgebouwd, met de nodige spanning.

Het is een boek dat je onmogelijk kunt wegleggen en het liefst van al in één ruk uitleest. Als lezer denk je steeds opnieuw dat je de dader op het spoor bent, maar Claes weet zijn lezers steeds opnieuw op het verkeerde spoor te zetten. Er zijn verschillende verdachten, iedereen heeft wel een reden om de moordenaar te zijn, en toch heeft de auteur voor een verrassend en onverwacht plot gezorgd.

Ben je op zoek naar een misdaadroman die boeit van begin tot einde? Dan kunnen we u absoluut ‘Van de hemel in de hel’ aanraden!

Over de auteur

Jo Claes schreef een aantal novelles en (misdaad)romans en publiceerde bestsellers over mythologie, hagiografie en iconografie. Zijn schrijversloopbaan begon met ‘De Stenen Toren’ dat werd bekroond met de Debuutprijs.

In 2008 verscheen met ‘De zaak Torfs’ zijn eerste misdaadroman over de Leuvense inspecteur Thomas Berg. Zijn zesde boek in deze reeks ‘Getekend vonnis’ (2013) werd genomineerd voor de Gouden Strop en de Diamanten Kogel. Het volgende boek ‘De mythe van Methusalem’ (2014) won de Gouden Strop en de Hercule Poirot Publieksprijs. Ook met ‘Het gewicht van de haat’ (2017) won hij de Hercule Poirot Publieksprijs.